Waarom zou je voor een coach kiezen bij jouw scheiding?

Als jij in je leven te maken krijgt met impactvolle gebeurtenissen zoals een relatiebreuk of een echtscheiding, kan je veel baat hebben bij coaching.  Zo kun je bijvoorbeeld veel strijd ervaren met de andere ouder of in beslag genomen worden door emoties zoals pijn, verdriet, boosheid of misschien wel haat. Je loopt op de een andere manier vast. Je voelt je dan steeds machtelozer en je weet zelf niet hoe je hier mee om kunt gaan. In die gevallen kan een individueel coachingstraject jou weer op weg helpen.

Kennis over het zakelijke en juridische deel van de scheiding

Waarschijnlijk ben je geneigd vooral te investeren in kennis over het zakelijke en juridische deel van de scheiding. Super belangrijk, dat scheelt namelijk een hoop onzekerheid. Voor jouw verwerking en jouw nieuwe toekomst is het mínstens zo belangrijk om ook aandacht te besteden aan het waarom van de scheiding. Als je namelijk ook gaat begrijpen wat jouw emotionele processen zijn, dan kan je uit vele valkuilen blijven. Dit maakt écht het verschil in het verloop van jouw scheiding en jouw toekomst (en dat van de kinderen).

Verdoven of vermijden

Van nature vinden we het meestal lastig om aandacht te besteden aan die nare emoties, je hebt ze liever niet. Verdoven of vermijden van emoties is wat er meestal gebeurt. Dat is helemaal normaal, maar niet de oplossing. Het kan prettig zijn om hiermee met structuur aan de slag te gaan. Het hoeft niet zwaar, eng of moeilijk te zijn. Wel zal het verhelderend en verrijkend zijn. Je zult jezelf daarvoor later dankbaar voor zijn.

Grootste obstakel van de gehele scheiding

Negatief gedrag blijkt in de praktijk vaak het grootste obstakel van de gehele scheiding te zijn. Een negatieve houding en negatief gedrag veroorzaken veel onnodige ruzies, pijn en schade en zuigen niet alleen jouw en je ex-partner leeg, maar ook neem je jouw gehele omgeving mee in de negatieve spiraal. Jouw basishouding is je attitude ten opzichte van je scheiding en jouw toekomst. Als jij als uitgangspunt neemt dat je het gaat redden – en je gaat het redden! – dan gaat dat jouw motortje zijn gedurende jouw gehele scheidingsproces. Het gaat het verschil maken tussen een scheiding met een negatieve uitkomst of een scheiding met een positieve uitkomst. Er is zelfs een methode voor: de Methodiek Positief Scheiden waar ik graag mee werk.

Psychologische flexibiliteit

Ik werk graag met inzichten en oefeningen vanuit de mindfulness en de ACT (Acceptance and Commitment Therapie). Het is praktisch en makkelijk toepasbaar; vaardigheden die je gewoonweg kunt trainen. Zowel bij Mindfulness als bij ACT gaat het om een levenshouding waardoor je psychologische flexibiliteit ontwikkelt en waarbij het vooral een kwestie is van doen. Mindfulness en ACT hebben beiden een wetenschappelijke basis.

De voordelen van deze manier van coaching tijdens een scheiding
  • vrijer en gelukkiger leven: minder piekeren, beter slapen, betere concentratie, meer genieten
  • niet meer leven in een roes: grip op je leven, grip op je emoties
  • je krijgt inzicht in wat voor jou echt belangrijk is: jouw aandacht gaat voortaan naar hetgeen je wél wilt
  • je stopt met wijzen, vermijden en verdoven
  • je krijgt inzicht wat er in jou leeft: je begrijpt jouw drijfveren, je valkuilen
  • minder stress of problemen: je hebt constructiever contact met de andere ouder en ook met je kinderen
  • je voorkomt of verkleint de kans dat jouw kind blijft leven binnen de cirkel van jouw onverwerkte scheidingsemoties 

Gebieden van invloed

Een scheiding raakt en ontregelt heel veel gebieden van je leven. Een grote winst valt te behalen als jij je concentreert op zaken waar je invloed op hebt. Zo kan jij voor jezelf bepalen hoe jij met de scheiding en dit proces om wilt gaan. Je kiest waar jij je aandacht aan wilt geven en hoe je ondanks de onvermijdelijke pijn en verdriet, later terug wenst te kijken op jouw scheiding.

‘Practice what you preach’

Ja, ik pas de principes ook toe in mijn eigen leven. Ook mij heeft het veel gebracht en brengt het nog steeds. 

Zo lukt het mij nu om rustiger te blijven in situaties die voorheen met mij ‘aan de haal gingen’ en ervaar ik minder stress. Als ik stress heb, kan ik het beter reguleren. Ik zorg ook veel beter voor mijzelf. Daar waar ik er eerder niet zo goed in was om mijn grenzen in acht te nemen, lukt het mij nu goed om mijzelf in acht te nemen. Ik ben nu goed in staat om te ervaren en te doen wat voor mij belangrijk is. De rust, de inzichten, de grip maakt dat ik meer kwaliteit van mijn leven ervaar en dat het mij écht beter doet voelen.

Tijdens de coaching zal ik je helpen om tot actie te komen om meer te leven vanuit hetgeen jij belangrijk vindt, zodat je met vertrouwen verder kunt na de scheiding en je nieuwe toekomst positief kunt vormgeven. Dat kan namelijk echt.